woensdag 21 maart 2012

Het land van koning Jan

15:00 uur, school is uit. je rent met je beste vriendje naar huis....schoenen uit, laarzen aan. een glas ranja en een appel mee en hup de tuin in. Naar dat geheime plekje achter het schuurtje. Daar deelde je alles met elkaar. 

De tekst van "Het land van koning Jan" (van Boudewijn de Groot) Vat dit gevoel zo goed samen!


wij vertelden elkaar vroeger van het Land van Koning Jan 
heel ver achter in de tuin waar niemand kwam 
behalve jij en ik en soms jouw poppen en de poes 
bergen en rivieren en steden eeuwenoud 
riepen wij met een paar woorden uit het zand 
en we hoorden elkaar denken 
buiten ons bestond er niets 
en de hele wereld lag in onze hand 

daar onder de seringen ver van onze ouders thuis 
lag het Land van Koning Jan op ons te wachten 
en 's avonds kwam de slaap en gingen wij op weg naar huis 
met het Land van Koning Jan in onze ogen 
en de geur van de seringen in ons haar 
de geur van de seringen in ons haar 

jarenlang waren wij samen broer en zus op school en thuis 
we werden ouder en we kregen kamers voor onszelf 
toch sliepen we vaak samen als in onze kindertijd 
dan vertelden we verhalen dicht tegen elkaar aan
en later kwam vanzelf nieuwsgierigheid 
we ontdekten elkaars lichaam 
als een nieuw opwindend spel 
en we kenden wel verbazing maar geen spijt 

daar onder de seringen ver van alle mensen thuis 
beleefden wij een eindeloze zomer 
en 's avonds kwam de nacht ons tegemoet op weg naar huis 
met het Land van Koning Jan in onze ogen 
en de geur van de seringen in ons haar 
de geur van de seringen in ons haar 

op een dag heb ik gevochten met een jongen uit mijn klas 
die jou zoende en je meenam naar een feest 
ik werd uitgelachen niemand die mijn jaloezie begreep 
en jij was ineens een vreemde want je lachte met ze mee 
zo ontdekte jij de wereld en verdween ik bleef achter met de pijn 
waarover ik niet spreken kon en die zomer was ik voor het eerst alleen 

als 's zomers de seringen bloeien bij het oude huis 
zou ik daar maar beter niet meer moeten komen 
wat wij voelden jij en ik hoort bij de mensen nergens thuis 
in het Land van Koning Jan sluit ik mijn ogen 
voor de grote lege wereld om me heen 
de grote lege wereld om me heen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten